Detta är en bild av mitt inre

måndag 31 oktober 2011

Barnvänligt?

Det var en gång en kommun som markandsförde sig som barnvänlig. Vad som menades med det var lite oklart för invånarna.

  • Var det att man såg till att de kommunala skolorna hade skral budget så att barnen fick öva sig på att vara i stora klasser och dela på böcker för att på så sätt öva samarbete och bli lydiga medborgare?
  • Var det så att utbildningskontorets mål om "en kostnadseffektiv skola" betydde att man ville lära barnen ekonomi?
  • Var det så att den budget som verkade vara outsinlig för att bygga rondeller kanske på något sätt även skulle komma barnen till gagn? Varje rondell hade ju små konstverk (nonfigurativa och fula) eller fontäner och kanske tänkte kommunen att detta skulle vara någon slags kulturupplevelse för barnen?
  • Var tanken med utarmningen av de små lantskolorna att barn behöver faktiskt lite stadsluft och de behöver lära sig att åka buss kors och tvärs och därför såg man det som mycket barnvänligt att alla barn skulle gå i skola på centralorten i stället?
  • Var det så att man ville lära barnen att alltid lyssna på den som har makten och därför omplacerade man en rektor som sagt att nu fårninogtänkatill, jag kan inte skära ned på fler lärartjänster? Eller tog man det beslutet för att öva barnen i vad kommunen tyckte var demokrati? Ty barnen besökte kommunhus och gjorde namnlistor och hoppades få sin röst hörd, de ville ha kvar sina lärare. Men demokrati betyder ju inte att man får som man vill och kommunens demokratitanke gick ännu lite längre, man behöver inte ens lyssna på sina medborgare så länge man har makten. Det var nog lärorikt för barnen.
  • Eller hade man egentligen ingen tanke alls? Hade man kanske betalat en PR byrå massa pengar för att komma på ett bra epitet och så blev det "barnvänlig"för det hade PR byrån hört var gångbart i stugorna?
Inte vet jag. Vad tror du?

2 kommentarer:

  1. Nä, man kan undra? Liksom jag ställer mig frågan: Varför ses lågstadielärare som ett meningslöst yrke? Jag skulle vilja säga att det är ett av de viktigaste! BARNEN ÄR JU VÅR FRAMTID!

    SvaraRadera
  2. Jag tror att den kommunen låtsas vara barnvänligt men egentligen inte har en aning om vad de förlorar på att inte satsa på barnen. Sen tror jag inte, utan jag vet! Att du är en väldigt klok kvinna.

    SvaraRadera