Detta är en bild av mitt inre

torsdag 18 mars 2010

Kärringskola lektion 10

Våren är en tid när kärringen går med nedböjt huvud. Inte av förtvivlan utan för att titta efter vårblommor.  Broddarna åker av och hon står över lökarna hon satte förra året, de ska förhoppningsvis nu visa sig. Inspektion av hur buskarna klarat vintern är viktigt, likaså att strö lite aska över snön som ännu inte smält för att påskynda töandet.

Vårstädningen är också viktig. Bostaden ska dammas, skrubbas med såpa, textilier och mattor ska tvättas. De kärringar som bor i delar av landet med mycket snö har redan tvättat en del av sina mattor genom att lägga dem i nysnö och sedan piska dem.

Påsken ska förberedas med pynt, bakning och matlagning. Påsken är en av de få gånger kärringen visar visst leklynne. Ägg i papp fyllda med godis ska gömmas för eventuella yngre släktingar. Påskägg är ett bra sätt att bli av med gamla russin och karameller som sedan länge passerat bäst före datum.

Vårkappan ska vädras, möjligen kostar kärringen även på sig en ny vårhatt om humöret är det rätta.
Kärringen dricker nu sitt kaffe utomhus, men har fortfarande varma underbyxor på sig. Att vara varm och torr är viktigt för en kärring.

3 kommentarer:

  1. Jag får nog spara den här kärringlektionen och plocka fram den i maj då rabatterna börjar titta fram. Men det är klart, påsken ligger där den ligger, även här.

    SvaraRadera
  2. Eftersom mitt väderläge är lika bistert som Cicis så får jag nöja mig med att polera upp kvasten...

    SvaraRadera
  3. Å byta gardiner o lägga på vårdukarna, icke att förglömma denna viktiga syssla ;)

    SvaraRadera