Detta är en bild av mitt inre

torsdag 15 april 2010

Nu vet jag...

varför äldre kärringar ofta är lite tråkigt klädda. Det handlar om skorna. När man blir äldre får man värk i fötter, knän och rygg. Då är det viktigt med bekväma skor, gärna med inlägg. En piffig klänning matchar inte foträta skor, men det gör en överkänalång tweedkjol eller ett par byxor i tåligt material.



Detta kom jag på häromdagen. Jag är inte färdig för pension än på sisådär 25 år men jag har en knäskada och mycket små märkliga fötter som gör att jag måste ha bekväma skor om jag ska gå mycket. Skulle till den stora staden med den hårda asfalten. Försökte klä mig lite storstadsmässigt. Föll i skratt när jag till detta satte på mig mina eccoskor. Det gick inte. Jag fick välja. Storstadsmässig med snygga skor och sedan vara beredd att halta ett antal dagar. Eller vardagstöntig men utan att behöva halta. Vardagstönten vann. Vilket är ett tecken på mognad. Och viss tråkighet. Jag är på god väg mot mitt mål, att bli en kärring.

9 kommentarer:

  1. Klokt val av dej!
    Eftersom jag är i den riktiga kärringåldern så kan jag klä mig töntigt helt legitimt.
    Skulle aldrig falla mig in att stappla på pjallerskor med min kropp.
    Nä fotriktigt ska det va...

    SvaraRadera
  2. Du gjorde helt rätt val. Tyvärr verkar du ha rätt långt kvar till den riktigt roliga kärringåldern, och ska man kunna ha riktigt kul då gäller det att man nyttjat foträtt i yngre ålder.
    Och använd skor, sandaler eller något inomhus. Det är ett fördärv att gå barfota. I alla fall för fötterna.
    Säger fd fotvårdsterapeuten.

    SvaraRadera
  3. Innan graviditeten - pumps till hela fotryggen domnade bort.

    Under/efter graviditeten - mestadels förnuftiga (läs tråkiga) skor.

    Det betyder att jag blev tant i 30-årsåldern.

    SvaraRadera
  4. Pjallerskor, vilket underbart ord! Och ja, jag har insett att skor inne är det bäst att ha. Fotvårdsterapeut är för övrigt ett yrke som står på min "om jag skulle skola om mig lista." Fast man måste väl vara lite entreprenör och kunna starta eget vilket inte är min starka sida.

    SvaraRadera
  5. Åh vilken underbar bild!!

    O det är riktigt! Kör på med fotriktiga skor!! Det är töntigt att ha söndervärkta fötter då man blir riktig tant oxå bara för att man har haft fel skor som yngre tant ...

    SvaraRadera
  6. Haha, sånt här som den här snart 42-åriga tantan faktiskt funderar på också :-) Men jag har ju en enkel lösning, kan skylla på kass ekonomi, vara lite ärligare o säga att jag hatar att shoppa kläder vilket innebär att allt jag har redan är använt en vända av antingen 40 årig moder eller 18 årig dotter!

    Jag är nog verkligen en misslyckad blandning men det struntar jag i, jag älskar mina huvtröjor, moget va? och jeans, gympadojor och en tofs :-D Numer blandat med antirynk-hudkrämer och hår som får återfärgas titt som tätt, våga vägra gråa strån, eller nääää, jag är för fjollig för att erkänna att jag skulle gått o blivit "vuxen"!

    Trevlig helg på sig :-)

    SvaraRadera
  7. Jag har nog goda anlag för kärringskap i mig. Jag har aldrig varit för högklackat ;-)

    Kramar från Pennelina!

    SvaraRadera
  8. Man ska vara rädd om sina fötter. De blir skitfula efter åratal inklämda i spetsiga högklackade ting. Nej, tacka vet jag breda, fotriktiga med endast en tendens till klack. Fossingarna förblir mjuka, runda och plattnaglade.

    SvaraRadera
  9. Har alltid haft komplex över mina enorma fötter och därmed alltid trängt in dom i för små skor. Detta har resulterat i att jag nu har ständigt ont i tårna. Men det viktigaste är ju att man är snygg, eller hur?! Hatar uttryck som: synden straffar sig själv. Nä, tacka vet jag; vill man vara fin- får man lida pin
    kersti

    SvaraRadera