Detta är en bild av mitt inre

onsdag 28 april 2010

Mannen och min syster

En bra anledning att vara gift är att någon tar hand om en när man är sjuk. Detta gäller dock bara tills man får barn. Det är ofta de som smittat en och därför är alla i familjen sjuka samtidigt. Barn, särskilt sjuka sådana, måste tas om hand. Tyvärr. Även om barnen är friska, så måste de tas om hand. Fast egentligen vill jag ligga i sängen och bara bli uppassad. Och att någon tycker synd om mig. En lite förbjuden känsla, men ack så skön.

Dessa tankar vandrade runt i min febriga hjärna i går. Febervågorna måste gjort det möjligt för vissa med samma hjärnfrekvens som jag att läsa mina tankar. För utan att bli tillfrågad åkte min man iväg till affären och köpte massa onyttigheter till sin fru, sådant som behövs när man är sjuk. Godis, snus och läsk.

Och den på eget bevåg adopterade storasystern, tillika sångfröken, la en present i min brevlåda. En present! En film som jag älskar och som det var evigheter sedan jag såg. Jag känner mig ordentligt ompysslad och tror att jag snart står på benen igen, utvilad och kanske till och med lite glad. Lycklig? Nja, man ska inte överdriva. Inte utmana ödet, som jag ändå inte tror på. Men rara människor, det tror jag på. Puss till mannen och storasystern!

14 kommentarer:

  1. Ibland känns det som om man ville bli lite lagom sjuk sådär, så att man får krypa ner i sängen och bli ompysslad. Men man vill må bra där i sängen, inte vara yr, febrig och hudkänslig. Sen är frågan vem som skulle passa upp och pyssla om. Det funkar inte när alla barnen har flyttat ut och karln inte tillhör den pyssliga typen.
    Hoppas att du snart är på benen igen!

    SvaraRadera
  2. apropå 'samma hjärnfrekvens' kom jag att tänka på 'auf der raumebene zieht gewöhnlich gleiches gleiches an...'

    SvaraRadera
  3. Cici, tack för omtanken.När barnen är stora och flyttat kanske de kan komma hem och pyssla om en? Ibland i alla fall.

    Marianne, jag kan inte tyska. Läste franska i skolan. Eller rättare sagt, skolkade från franskan.

    SvaraRadera
  4. Krya på dej!
    Att bli ompysslad ligger inte för mig, jag vill bara vara ifred och se andra "pyssla" med hemarbetet!!!

    SvaraRadera
  5. Fan. jag måste tvinga mannen att gifta sig med mig. är det då det händer alltså? jag har längtat efter chokladkaka,tidning och festis som en tok, varje gång jag blivit sjuk. men icke,
    nu ska det bli giftemål. banne mig.

    SvaraRadera
  6. tack för ditt svar! - jag studerade på egen hand när jag var arbetslös 1 1/2 mellan kontorsjobb och spårvägen - och då jag varit i hamburg med tyska inst i gbg och köpt en del böcker bl a en hel del i ämnet indisk filosofi och en del ord och uttryck har fastnat i hjärnan - jag var medveten att jag inte skulle skriva detta på tyska - men gjorde det i ett fåfängt och urlöjligt försök att få fram min särart - jag skriver enbart med små bokstäver numera - fast jag mycket väl vet att i tyska skriver man substantiv alltid med stor bokstav - det rör sej alltså om ett slags psykist tillstånd då man står i kontakt med andra likasinnade enligt någon bok som jag damals - då för tiden för 25 år sedan - läste - jag vet inte riktigt vad man ska tro om det - men det du sa fick med att associera - iaf är jag jättetacksam att du reagerade - jag känner mej därigenom som en människa - vilket jag helt enkelt ibland inte gör av någon anledning...

    SvaraRadera
  7. Fröken Blund, ja gift dig. Du får ha en rolig fest och sedan har du någon att skylla saker på. Det som tappas bort, inte fixas, ja i stort sett allt kan skyllas på maken. Och du har någon som frågar bekymrat hur du mår. (I mitt fall är den frågan alltid relevant, oavsett feber eller ej)Samboskapet gills inte på samma sätt i dessa frågor ty ett samboskap kan man lämna lättare än ett äktenskap.

    SvaraRadera
  8. rättelse: skulle ha stått 1 1/2 år - ett slags psykiskt tillstånd (alltså ej ett slags psykist tillstånd) (PS: till dej som var vänlig att svara mej: jag har oxå en gång varit en människa - och mamma - nybliven sådan till två små pojkar - så lite reminiscenser har jag kvar från hur det kunde vara vid en sådan ålder i livet som du nu befinner dej i - nu har ca 30 år gått sedan dess - mycket vatten har flutit under broarna sen dess...)

    SvaraRadera
  9. Tack för er omtanke. I dag mår jag bättre. Har serverat mig själv frukost på sängen och mitt nikotinsug är enormt vilket betyder att jag måste bege mig på egna ben till affären eftersom ingen är hemma och kan göra små ärenden åt mig. En äkta kärring reder sig ju för övrigt helt själv.

    SvaraRadera
  10. Så skönt att bli ompysslad! Och viktigt. VIKTIGT. Om man vill ha det och det vill du ju. Och jag. Och jag fick alltid Trocadero när jag var sjuk som barn, det vill jag fortfarande ha! Snus...nä, låter som ett straff för mig som snusat en gång i mitt liv och sedan spytt :) Krya!

    SvaraRadera
  11. Bli frisk!!! Jag vägrar skämma ut mig ensam som hoppande tant sjungandes Ebba Grön. Jag saknar dig!! // Tjock Monkan

    SvaraRadera
  12. Monkan, du är som en ung Elisabeth Taylor, samma violblå ögon, samma utstrålning. Jag lovar, vi ska skämma ut oss tillsammans. Eller så gör vi succe, vem vet.

    SvaraRadera