Detta är en bild av mitt inre

söndag 4 april 2010

Uttryck

Hugg in middag. Hör jag, ser jag, känner jag med käppen. Platt-Tyskland. Ho är söschlöte. Biddel baddi, putti putti. Dessa uttryck förekommer i min familj. Bara vi invigda förstår. Jag tror att många familjer har sådana uttryck.

Hugg in middag kommer sig av att en vän till min mor var på kalas. Värdinnan var noga med att allt skulle vara så fiint som möjligt. Det var många gäster. Och väldigt lite mat. Några få ynka räkor. Värdinnan slår ut med händerna och säger "hugg in nu allihopa". Hugg in middag i vår familj är numer när man rensar kyl och skafferi på rester och försöker få ihop en måltid som räcker åt alla.

Hör jag, ser jag...betyder att man ljuger eller svamlar. Min mormor berättade om en man som var väldigt lat. Så lat att han låtsades vara blind för att slippa arbeta och hellre gick runt och tiggde. Han kom till ett hem där han såg något gott i en skål, men husmor sa att de inte hade något att bjuda honom på. Då pekade han på skålen, "men det där ser gött ut". Han kom på sig och försökte ta sig ur knipan "jag menar, hör jag, ser jag, känner jag med käppen".

Platt-Tyskland är ett av min pappas uttryck. Han hade en gång en dröm om ett väldigt grått, platt och tråkigt landskap. Han tänkte i drömmen att detta måste vara Platt-Tyskland. Vissa landskap i Sverige ser ut så och är en bra beskrivning för familjen när man varit ute och rest i ett sådant landskap.

Ho är så söchlöte kommer också från mormor och hennes värmlandshistorier. Det var en man som beskrev en grannkvinna på det sättet. Han förstod inte ett ord av vad hon sa för hon sluddrade så, tyckte han.

Biddelbaddi, är från en barnbok av Pija Lindenbaum. En underbar bilderbok som heter "Gittan och Fårskallarna". Fårskallarna pratar ett språk som bara Gittan förstår. När mina barn pratar oavbrutet och i munnen på varandra brukar jag citera Fårskallarna.

Vad har din familj för märkliga uttryck och citat? Berätta!

5 kommentarer:

  1. Vad kul att läsa om era uttryck. Vi har också många uttryck som vi nyttjar i min familj...kanske jag ska ta upp det på bloggen en dag:....

    SvaraRadera
  2. Gammelnussan, tata, hade han varit en bonde hade han legat där, hoppsan där sket arslet hallonbåtar, live like a hobo, man kunde varit obotligt ful, det blir som det blir //Monica

    SvaraRadera
  3. Inget som poppar upp så där utan vidare. Det börjar vara så länge sen jag hade föräldrar så jag har nog stoppat dom minnena långt bak. Ska försöka plocka fram några.
    Roligt att läsa om dina i alla fall.

    SvaraRadera
  4. Monica. I love you. Om sådär 20 år är vi nog ingifta släktingar ;-)

    SvaraRadera
  5. när vi undrar vad något är brukar vi säga: was is das fur ein schal? sen säger resten av familjen: das ist un geshänk från schtefan! ska vara tyska, men uttalet är lite hejsan hoppsan nuförtiden. kommer från en text ur min mammas gamla tyskabok. lite kul, sådär.

    SvaraRadera