Detta är en bild av mitt inre

tisdag 22 mars 2011

Naken

Jag var barn på sjuttiotalet. På somrarnas badstränder badade de flesta ungarna nakna upp till skolåldern. Nu har ett och tvåringarna bikini.

Jag var tonåring på åttiotalet. Då var man mer eller mindre en tönt om man inte badade topless. Nu skulle detta anses nästan groteskt. Många tonårsflickor tillbringar sin tid på stranden och i vattnet med långa shorts och t-shirt.

Det är som om populärkulturen och reklamens sexualisering av kroppen gör att vi skyler oss.

Informationen om pedofiler och sjuka hjärnor gör att vi vill skydda våra barn mot de fula gubbarnas ögon. Jo, statistiskt sett så är de flesta gubbar.

Detta är förståeligt. Samtidigt tänker jag ibland att vi själva gör barnen till objekt genom att täcka över deras nakenhet. Vi går liksom med på att en barnkropp kan upplevas som  sexuellt attraktiv. Men det är bara sjuka människor som tycker det. Egentligen.

Varför dessa tankar dyker upp, en mycket trött tisdag har jag ingen aning om.

Det jag vet, är att jag själv kommer skyla mig för fulla muggar kommande badsäsong. Inte för snuskgubbarnas skull. Utan för att jag är en aning arg på mig själv som inte har ett skvatt karaktär. Men egentligen så borde jag inte gömma mig alls, utan stolt visa valkarna. Denna kropp har använts väl, fött ett par barn, opererats av olika skäl, gett mig njutning och varit bra att ha. Jag borde bara gå omkring och tycka att jag duger. Duger gott och väl.

14 kommentarer:

  1. Absolut.
    Häng på vvv-tåget.
    Våga Vägra Viktväktarna! :)

    SvaraRadera
  2. Ja det skulle man, men det gör man ju tyvärr inte...
    Men bikini på små-tjejer, nej tack, möjligen ett par små trosor för sandens skull ;)

    SvaraRadera
  3. Jag badade också näck till åtminstone sex års ålder, och topless under tiden 16 - 30 år :-) Det var alltså innan första amningen. Däremot blev jag galen långt senare när jag hittade trosor och behån för 3-4 åringar när Kapp Ahl kom hit, helt galet! Vad gäller årets bikinibadande så tror jag att jag även i år satsar på nakenbad på öde öar i skärgården :-) Kommer du med?

    SvaraRadera
  4. Jag känner att bara kroppen är schysst mot mej och inte plågar mej med en massa smärta och oförmågor så ska jag belöna den med att kärleksfullt acceptera den som den är!

    SvaraRadera
  5. Klart du duger! Mer än väl!

    SvaraRadera
  6. Man duger absolut som man är men hur man än kämpar emot så tror jag att man påverkas av reklam och tidningsartiklar. Det är nog så med småfolket också, dom tycker det är fint med bikini. En stund i alla fall. Skulle tro att den övre delen åker av ganska fort.

    SvaraRadera
  7. Klart vi duger som vi är! Men Cici har rätt, vi påverkas för mycket av reklamen. Och även små tjejer. Min tjej ville ha top på bikinin när hon var liten, men hon fick baddräkt istället, och det var ok. Hon ville bara ha top för att alla stora tjejer hade det.

    SvaraRadera
  8. Kloka ord från klok kvinna.
    Gör sommaren till valkarnas sommar
    *vägra bada i vassen*
    Kram Iréne

    SvaraRadera
  9. Jag håller med som bara den. Lite samma känsla får jag när jag ser småflickor i slöja. Hur kan man gå med på att så småflickor behöver skylas för att inte väcka sexuella känslor. Skumt är det. Icke förty kommer jag nog att söka efter en rejälare badklädnad till även denna säsong.

    SvaraRadera
  10. Åh, ett så bra inlägg!!
    Skriver under på ALLT!!

    SvaraRadera
  11. Hmmm, jag täcker nog också kroppen....kämpar ständigt med vikten men det är faktiskt för min egen skull. Man orkar för lite när man blir för tjock....men...man vill ju även njuta av livet!

    SvaraRadera
  12. Jag tänker i samma banor som du! Att skyla barnkroppar blir på något sätt andra sidan myntet av objektifieringen. Och ju mer förbjudet något blir dest mer frodas det, tyvärr. Fixeringen finns ju då där.

    SvaraRadera
  13. Jag tänker springa om kring med guppande valkar och allt annat som rör sig. Nu blir jag 55+ då får man har jag bestämt mig för

    SvaraRadera
  14. Hej jag vet inte hur jag hittade hit,,men jag fastnade en stund och läser din inlägg,,så bra och roligt du skriver...Jag kikar en stund till Susanne

    SvaraRadera