Detta är en bild av mitt inre

torsdag 2 februari 2012

Fler funderingar

Ja, inte vet jag. Jag som lever i kärnfamiljsgeggan. Den senaste tiden har jag vid ett flertal tillfällen stött på skilda föräldrar med gemensam vårdnad, dessa varannanvecka föräldrar som har bekymmer med att ordna barnvakt till sina barn. Alltså, man har sin barnvecka men måste resabortpåjobb eller är bjuden på något roligt evenemang. Och i stället för att kolla, det som för mig verkar det mest naturliga för barnet, om den andra föräldern kan träda in, så dammsuger man barnvaktshjälp bland släkt och vänner i stället.

Jag menar, man kan väl kolla med den andre föräldern i alla fall. Om man nu är pratbara med varandra förstås, vilket ju tyvärr inte alla är. Men att så in absurdum hålla på sina veckor, det måste väl ändå vara att ha rent vuxenfokus i stället för fokus på det viktigaste, barnet.

Men som sagt. Inte vet jag.

8 kommentarer:

  1. Huvudet på spiken igen min vän :-)
    När mina tjejer var mindre tackade jag NEJ till allt som ev skulle ske på mina helger (vi hade bara helger då han bor på en annan ö), men om jag visste att han var ledig (sjöjobb) frågade jag alltid honom först. Tror det är en av anledningarna till att vi pratar ännu.

    SvaraRadera
  2. Men jag vet! Och det enda skälet jag kan tänka mig är att de, föräldrarna alltså, inte är talbara med varandra. Jag och mitt ex har aldrig hållit stenhårt på veckorna, och det har varit självklart att byta och trixa om det någon gång krockade med jobb och barn. Och vi har en väldigt bra relation.

    SvaraRadera
  3. För mig som aldrig har haft möjlighet att lämna mina barn hos sin pappa är det ofattbart hur man kan välja att inte göra det om möjligheten finns.
    Konstigt det där blev då... men det jag menar är att jag håller med dig i det du skriver.

    SvaraRadera
  4. Tror att det finns många barn som kommit i kläm på det där viset då föräldrarna inte vill rucka på sina principer. Sorgligt är vad det är...

    SvaraRadera
  5. Håller med och känner igen.

    SvaraRadera
  6. Jag har haft den stora förmånen att både kunna lämna och prata med pappan till stora pojken utan problem. Är mycket glad för det!

    SvaraRadera