Detta är en bild av mitt inre

lördag 18 februari 2012

Jag är en av Pavlovs hundar

Pavlov, ni vet. Han som kom på att om man ringer i en klocka och samtidigt ger hundar mat, då kommer till slut hundarna att dregla bara de hör den där klockan, trots att en matbit inte finns i sikte. Betingade reflexer.
Bild lånad från nätet


Hela jag är en betingad reflex.
Om någon säger fredag, då tänker jag genast på vin.
Om någon säger Melodifestivalen, då tänker jag på chips.
Om någon (på arbetet) säger möte, då tänker jag på kafferast.
Om någon eller något tråkar ut mig (vilket händer väldigt ofta) då tänker jag på snus. Eller jag vet inte ens om jag hinner tänka, öppnar bara dosan och byter ut begagnat nikotin mot nytt.
Om någon säger motion, då tänker jag bara nejnejnej. Eller på att jag vill sova.

Har du någon betingad reflex?

9 kommentarer:

  1. När någon pratar om hav tänker jag simma, vatten, vänner och berg. När någon pratar om choklad tänker jag på paradiset, vänner och brunt :-) Jag vill tänka positifa saker.

    SvaraRadera
  2. Fredag = vin, bandy = vin, kompisar = champagne och vin, möte = sova. Men annars har jag nog inte så många betingade reflexer.

    SvaraRadera
  3. Ha, ha, du e för go du!

    Fredag = vin!!!
    Kväll = Sova...

    SvaraRadera
  4. Jooodå, nog känns det igen.

    SvaraRadera
  5. Det har jag säkert, men enda tanken som kom upp, är min rymmande gangsterhund, hon har en betingad reflex att det är skitkul att ta en tur på egen hand i byn, när man hoppar över staketet!

    SvaraRadera
  6. Ha ha vilken härlig observation du gjort. När jag tänker efter så är hela mitt liv en betingad reflex. Smart att tänka så för då inser man att man kan förändra saker fast man har envisats med att säga att det inte går. Undrar vad jag ska starta med? Tror att det får bli att jag inte ska kliva upp på morgonen när väckarklockan ringer och göra fika. Jag ska vänta tills sambon gör den. Kan man säga att vända på steken
    Ha en bra dag

    SvaraRadera
  7. Om någon säger bruna bönor tänker jag - sov med fönstret öppet!

    SvaraRadera
  8. En hel massa, tänkte jag först! Men nu kommer jag bara på det där med vinet. Jag måste ha vin när jag lagar mat på fredagkvällen och gärna på lördagen också.

    SvaraRadera