Detta är en bild av mitt inre

onsdag 1 februari 2012

Att skaffa sig ett liv

Under en kort period i mitt liv var jag timvikare på ett behandlingshem för ungdomar med psykosociala problem (det var så målgruppen beskrevs). Jag jobbade där dels av intresse (faktiskt!) men också för att dryga ut den skrala kassan som student. En kassa som jag sedan hade roligt för. Ölölfikaöldiscodansfika, ja sådant som känns lockande när tentastressen är tung.

Hursomhelst. Vår uppgift som personal var bl.a. att erbjuda ett tryggt dygnetruntboende, få ungdomarna att komma in i rimliga rutiner. Detta innebar en del tjat från oss vuxna. Om attkommahemitid, hållaordningpåsinagrejer m.m. Några av ungdomarna skrek då "SKAFFA DIG ETT LIV FÖR FAAN! Jag tolkade detta som att de trodde att det roligaste vi visste var att tjata och att vi när vi lämnade vårt arbetspass satt ensamma i en lägenhet någonstans och inte gjorde någonting.

Det hade varit en aning omoget att svara en skrikande ungdom "Jag har ett liv, ett dansande festande liv, som jag gillar och det är därför jag är här, för att få pengar till öl". Så det gjorde jag så klart inte. Men tänkte ibland, det gjorde jag.

Numer är det sällan någon som skriker att jag ska skaffa mig ett liv. Nu, när jag verkligen skulle behöva den uppmaningen. Kanske skulle höra om de behöver en timvikarie på närmaste ungdomshem..

9 kommentarer:

  1. Jag har ett annat förslag, låna min fjortonåring en helg!
    Jag MÅSTE få ihop det här med att packa ner en låda vin och komma över - längtarsaknarvill också!! KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Kom över. Eller så kommer jag över, fram i vår. När min själ har tinat en aning.Eller så säger du till när du ska till Stockholm, så lånar jag dig en stund i storstadens larm.

      Radera
  2. Ett liv! Låter som ett väldigt modest önskemål.

    SvaraRadera
  3. Men måste du ha någon som skriker det åt dig? Kan du inte bara skaffa dig ett liv av egen överlevnadsinstinkt? Kramis M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo. Du är klok du. Men min överlevnadsinstinkt har gått i ide, som en björn och vill inte riktigt vakna.

      Radera
  4. Ett liv, ja, men jag tror man skaffar sig det när det våras lite mer!

    SvaraRadera
  5. Åh, en ny blogg att gilla. Tack för det=)

    SvaraRadera
  6. Om du hittar ett extra jobb kan du kolla om det finns timmar till mig också. Fattar inte att det ska var så trögt att komma igång. Man planerar och vill men sen då? Jag börjar fundera om det är jag som är lat. Ändå så var den uppmaningen bättre än det som en granne till mig sa till en annan: Klipp dig och skaffa dig ett liv. Inte konstigt att familjen sålde och flyttade därifrån. en del blir sårade en del rinner det bara av

    SvaraRadera