Detta är en bild av mitt inre

tisdag 6 juli 2010

Blind och döv, eller...?

För några år sedan verkade den yngsta dottern höra dåligt. "Vasaru?" var hennes standardkommentar till allt och alla. Hon påstod att hon inte hörde. Under någon av de vanliga regelbundna viboriSverigeochkollarbarnetshälsaenligtettgivetprogram på BVC så  bad jag om ett test av den unga damens hörsel. Eftersom hon nu påstod att hon inte hörde. Och eftersom jag började tröttna på "Vasaru?" Det visade sig att ungen visst hörde. Mycket bra till och med. Och det var ju roligt. Men jag kände mig lite fånig som begärt en hörselkoll som inte ingick i BVCprogrammet.

Nu påstår ungen att hon ser suddigt på nära håll. Suddigt och dubbelt. Med tanke på hur det var med hörseln var jag lite tveksam. Men i samråd med skolsköterskan så ordnades det en tid för en ordentlig synundersökning på sjukhuset i den halvstora staden ett antal mil bort. Detta såg hon fram emot! Och nu är besöket gjort. Ungen ser bra. Vissa småfel som jag inte minns namnet på, men barnet behöver icke glasögon. Och barnet blev argt. För hon vill verkligen ha glasögon! Hur har jag lyckats nära en hypokondriker vid mitt bröst? Hypokondriker. Det låter lite avancerat och intressant. Bättre än att behöva glasögon. Jag ska försöka sälja in den idén till dottern. Vi får se hur det går.

4 kommentarer:

  1. Kan hon inte få ett par fönsterglasglajjer att se smart ut i?

    SvaraRadera
  2. Den där VA-perioden går väl de flesta barn igenom, men den brukar försvinna lika plötsligt som dendök upp. Däremot var det där med synen något nytt. Glasögon brukar vara något av ett kors för de stackars barn som behöver det. Som alla mina, eftersom dom skaffat sig två närsynta föräldrar.

    Jag tror att det är lättare att bli av med glasögonintresset än ett ev sådant för hypokondri. Det sista kan sitta i hela livet.
    Köp barnet ett par billiga bågar med vanligt glas i så får hon prova hur roligt det är att bära omkring på dom.

    SvaraRadera
  3. Funderade ett kort tag på glasögon utan styrka. Men har ingen lust att styras av en sjuårings obändiga vilja. Det händer titt som tätt ändå. Mitt i allt är det lite gulligt för jag själv har glasögon och just nu sparar dottern sin lugg så att hon kan ha samma frisyr som jag...

    SvaraRadera
  4. Ja se dessa ungar till att hålla sina arma föräldrar sysselsatta.
    Man måste trots allt beundra de rackarna!
    Vore läge att låta henne bära glasögon en vecka och varför inte med en skelningslapp också....

    SvaraRadera