Detta är en bild av mitt inre

torsdag 12 januari 2012

Full=Omtänksam?

En fredagseftermiddag möter jag en tonårstjej jag känner. Vi kramar om varandra och i ögonvrån ser jag att hon släpar på någon fjunläpp till pojkvän. I samma ögonvrå ser jag en bil som ser så där fjunläppsaktig ut och förstår att det är detta fordon som  paret snart ska färdas runt i.
Illustration av skruttig bil. Lånad från nätet.
 Jag tar fjunläppen i hand och presenterar mig. Sedan uppmanar jag honom att köra jäävligt försiktigt för hans flickvän ska han vara riktigt rädd om, hon är en guldklimp. Han ser så där osäker försökervaratuff ut som så många i den åldern gör och muttrar något till svar.

Efter en tid möter jag tonårstjejen igen. Utan pojkvän. Hon berättar flinande att pojkvännen trodde att jag var full när vi möttes. Hon hade skrattat och berättat att jag alltid var "så där".

Jag skrattar högt. Men sedan blir jag bekymrad. Jag hälsade artigt på en ung människa och uppmanade honom att vara rädd om sin flickvän. Om han trodde att min omsorg var fyllesentimentalitet, vad är det för vuxna som han tidigare stött på i sitt liv? Stackars  storalilla fjunläpp.

12 kommentarer:

  1. Ja, är han inte van vid omtänksamma vuxna i sin vardag???

    SvaraRadera
  2. Ja, verkligen, stackarn! Tur att han träffade på dig då och fick öka sina vyer. :)
    Sv. Neej, han är inte så med allt tyvärr, eller kanske tur, jag skulle nog bli galen! :D Men sina grejer håller han ordning på, gitarren och kameragrejerna och sånt. :)

    SvaraRadera
  3. oj man kan undra vad han har för tidigare erfarenheter av vuxna...

    SvaraRadera
  4. Mina tonåringar har nog också fullt sjå att förklara för sina kompisar att deras mamma "är sån, alltid".
    Det är ett bra betyg tycker jag.

    SvaraRadera
  5. när dom är i den åldern så är det oftast ett talesätt för att "den där är knäpp" har jag lärt mig av mina tonårsbarn...

    SvaraRadera
  6. Skönt då att han fick se att det finns härliga och omtänksamma vuxna, utan det minsta sprit i kroppen.

    SvaraRadera
  7. Skrämmande faktiskt!

    HUR ska jag "stå ut" med dom där fjunläpparna om några år????????????????????? (dotra är 9 nu)
    Ja, man blir mer o mer ängslig ju äldre man blir känner jag (jag 46 den 18 Jan.)

    GOD FORTSÄTTNING!!!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm. Min äldsta dotter är 10. Om några år kommer jag investera i ett hagelgevär..

      Radera
  8. Huga, stackars.

    SvaraRadera
  9. Kära du... hur går det med imagen, egentligen ;-D

    Men, seriöst... det säger nog mer om hans erfarenheter än om dig, som du sa...

    Kramar <3<3<3

    SvaraRadera
  10. Oj, stackars fjantefjun, han måste haft ett tråkigt men skrämmande liv.
    Mina tjejer säger kort och gott, "Hon är knäpp, på riktigt"!?

    SvaraRadera
  11. Hahahahaha!!! Förlåt, men det var ju jätteroligt! (Fast också lite tragiskt. Vilken tönt han verkar vara!)

    SvaraRadera