Detta är en bild av mitt inre

lördag 14 januari 2012

Många frågor, få svar

  • Varför känns vårt hem belamrat och stökigt oavsett om vi bor på 70 eller 140 kvadrat?
  • Vad är det för mening med ett hus som har massa rum, när familjen ändå helst trängs i köket eller vardagsrummet?
  • Vad är det för mening med en stor hörnsoffa när alla i alla fall vill sitta närmast mig och jag finner mig alltid inklämd mellan små flickrumpor och har en stor manshand placerad någonstans på min kropp?
  • Varför har vårt hus en stor källare och en arbetsbod precis vid knuten när makens verktyg och olika projekt ändå landar i köket eller vardagsrummet?
  • Hur kommer det sig att döttrarna ser badrummet som det ultimata stället att umgås på? Särskilt när det är läggdags, då kan de fnittertjattraprata därinne hurlängesomhelst.
  • Vem stal min karaktär? För borta är den. Jag sitter här och konstaterar att jag är tjockare än någonsin och ändå drömmer jag om att proppa i mig chips ochalltannat som ärfettochsalt.
  • Vad i hela friden gjorde jag under min julsemester? Ja, inte var det att renovera sovrummet, organisera garderober eller röja i förråden i alla fall. Inte heller att fila fötterna eller lägga en ansiktsmask.
  • Varför känns vardagarna så stressiga men ändå så oändligt långa när helgen å andra sidan går så förtvivlat fort?
  • Varför finns det en fågelsort som heter talgoxe? Talg förstår jag, eftersom de gillar det, men oxe? Denna fråga är så klart inte ställd av mig. Utan av åttaåringen. Samma lilla människa som orsakat mig huvudbry angående om råttor har smaklökar eller ej.
  • Och viktigast av allt. Hur är det möjligt att älska sin familj så mycket så att det hisnar samtidigt som det är just dom som också kan driva en till vansinne och få en att drömma om en rymningsfärd långtbort men som man vet att man aldrig kommer att göra för då skulle man längta ihjäl sig efter de där tre människorna som man bor med och som betyder fanimej allt.
  • Och slutligen, hur många människor orkade läsa igenom denna radda av frågor, utan att ge upp efter någon rad eller somna eller bestämma sig för att ta en kafferast i stället?

7 kommentarer:

  1. Jag läste alla utan paus!

    Om du får svar på dessa eminenta frågor av någon begåvad själ så får du gärna vidarebefordra svaren till mig - jag har länge undrat detsamma!

    Ja inte den där med talgoxe men de andra....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste allt! Får man pris? Svar har jag tyvärr inte. :)

      Radera
    2. Du borde få ett pris. Av något slag.

      Radera
  2. Det där med trängseln i soffan upphör när barnen bli lite äldre. Manshanden på din kropp kommer förhoppningsvis finnas kvar där länge.

    SvaraRadera
  3. Jag orkade och instämmer i dom första frågorna??

    SvaraRadera
  4. Det är märkligt att köket ofta är samlingsplatsen i många hem, trots att det kan finnas fler rum att vistas i.
    Kan ju vara närheten till kaffebryggaren, vad vet jag

    SvaraRadera