Detta är en bild av mitt inre

måndag 16 januari 2012

Jag tror att det har vänt nu

Jag värnar om den kommunala skolan.Jag värnar om barns lika rätt till utbildning. Jag värnar om barns möjlighet att få möta kamrater från alla samhällsklasser, från alla olika sorters bakgrund.

Men mest värnar jag om mina egna barn. Det har jag skrivit om tidigare.

Så för den yngsta dottern blev det nu på vårterminen skolbyte. Friskola. Inte på hemmaplan, utan en dryg mil bort. Tidigare mornar. Mer bilåkande.

Beslutet har legat och grott. Varje dag har jag frågat vad hon lärt sig i skolan just i dag och fått en axelryckning till svar. Varje dag har jag frågat hur dagen varit och hon har svarat bra. Tills hon en dag svarade "Vet du mamma, en bra dag det är när (pojknamn) säger fula ord, några slåss i kapphallen, när (pojknamn)inte får vara kvar i klassrummet för att han bara skriker. En dålig dag, det är när någon  slår mig eller mina kompisar".

Så då blev det skolbyte. 2 veckor har det gått. Jag frågar samma frågor. Vad har du lärt dig i dag? Och får utförliga beskrivningar till svar. Har dagen varit bra? Jaaa, såklart, svarar hon. För på den nya skolan så är det ingen som slåss. Och en aning rodnande tillägger hon att hon tror att hon är den enda på hela skolan som svär.

Jag tror att det har vänt nu. Hon kommer ha trista dagar även nu. Tjatiga gråläxtraggeldagar. Men om de goda dagarna är fler än de dåliga. Då är jag nöjd. Mycket nöjd. Och hon med.

6 kommentarer:

  1. Vad skönt att det löst sig för din dotter och att hon trivs bättre i skolan.

    Min yngsta dotter går oxå på en friskola och vi är jättenöjda!

    Nu har vi sån tur att vår dotter får åka med den kommunala bussen eftersom den kör förbi hennes skola och det finns plats på bussen. Fast det hade helt klart varit värt tidiga morgnar och mer bilåkande att ha henne i en sådan fantastisk skola som den hon går på nu.

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Så skönt!

    Jag är också för kommunala skolor, men som du säger... barnet måste gå först!

    Jag var själv mobbad från att vi flyttade från stans arbetarkvarter till gräddan... jag vet hur det känns att vilja men inte få till det.

    Kramar <3<3<3

    SvaraRadera
  3. Är också för det kommunala. Men barnet måste må bra. Tyvärr tror jag inte att friskola i sig är "bättre" än andra skolor, men bara man har tur att hamna på rätt skola, är man ju nöjd!

    SvaraRadera
  4. Sorgligt att det ska behöva vara så men jag har oxå flyttat på mina barn under skoltiden

    SvaraRadera
  5. Är så glad för eran skull och mest för dotterns. Det ska vara kul att gå till jobbet om man är barn. Vi vuxna får nöja oss med att ha ett jobb
    Sov gott med er

    SvaraRadera
  6. Skönt! och hemskt att man ska måsta byta skola för att slippa bli slagen.

    SvaraRadera