Detta är en bild av mitt inre

torsdag 26 augusti 2010

Aktuellt 25/8 kl 21.00

Den stora nyheten på Aktuellt i går var kriget i Afghanistan. Att svenska trupper varit med och krigat. Skjutit och blivit beskjutna. I flera dagar i sträck. Wow. Vilken nyhet, tänkte jag. Jag trodde att svenskarna enkom var där för kulturutbytet.

Kan någon klok människa förklara för mig varför ett påstått neutralt land som Sverige skickar militärer över halva jordklotet för att skjuta på människor som förmodligen (nu kommer en fördom, jag vet, men det är min blogg så jag skriver vad fan jag vill) knappt vet var Sverige ligger!?

Jag vill verkligen ha en förklaring. Argument. Är det någon av er läsare som vet?

7 kommentarer:

  1. Hojta gärna till om du får något vettigt svar på den frågan för jag fattar inte jag heller.

    SvaraRadera
  2. Håller med dig! Vi som ska vara emot krig, fattar inget...

    SvaraRadera
  3. Dom ingår väl i en internationell styrka som är tänkt att försvara invånarna mot talibanerna. Vad jag förstår får våra frivilliga) soldater bara skjuta om dom själva blir beskjutna. Det är väl ungefär som FN-soldater, fredsbevarande.

    SvaraRadera
  4. Jag är ledsen, jag kan inte se det vettiga i detta. Undrar hur det gått med Afghanistan om det fått lösa sin problem ifred och bara med fredlig hjälp under alla år.

    SvaraRadera
  5. Cici, men det är ju det jag inte förstår. Hur kan soldater vara fredsbevarande?

    SvaraRadera
  6. har man lyssnat på noam chomsky - som jag har gjort - så har man förstått ett och annat...

    SvaraRadera
  7. Säg att du hade din släkt i detta land och dom hotades av talibanerna. Skulle inte du vilja att några ställde upp och försvarade de dina då? Eller hur skulle du vilja göra? Låta talibanerna spränga skolan där dina systerdöttrar gick? Låta talibanerna stena din svägerska för att hon misshagat talibanerna genom att vägra burka?

    SvaraRadera