Detta är en bild av mitt inre

tisdag 3 augusti 2010

Morgonochkväll

Det anses ju finnas morgonmänniskor och kvällsmänniskor. De som är pigga på morgonen och de som är pigga på kvällen. Själv är jag både morgon och kvällstrött. Det märkliga är att det anses bättre att vara morgonpigg än att vara nattuggla. Lite mindre syndigt. Som kärring så borde jag ju hålla med. Kärringar går förmodligen upp i ottan.

Men nu har jag semester. Och älskar att ta det lugnt på morgonen, liksom resten av min lilla familj. Det är liksom en del av semestern, att inte behöva stressa iväg. Jag tycker om min morgonrock, morgontidning och flera koppar kaffe.

Strax efter 10 i morse, när frukosterandet var klart (vilket är relativt tidigt för att vara TantGrönpåsemester) så stod jag i duschen. Maken var på sitt arbete, den stackaren. Då ringer det på dörren. Döttrarna öppnar och jag förstår på deras tonfall att de behöver lite vuxenhjälp. Med det blöta håret på ända och med morgonrocken tätt kring kroppen trasslar jag mig ut i hallen. På trappen står en karl och är intresserad av en av våra (skrot) bilar. Och vi vill bli av med den. Vilket han måste ha hört ryktesvägen. (Vi bor på en liten ort).

Grejen är att jag står och skäms. För att jag inte är klädd, för att jag är avslöjad som en morgontrött latmask. När det är gubben som borde skämmas. Som ringer på hos vilt främmande människor kl. 10 på morgonen utan att ens be om ursäkt. Visst, vår ort är liten men jag har aldrig sett karln förut. Trots min ansiktsblindhet är jag nästan helt säker på det. Jag skulle aldrig drömma om att störa folk dessa känsliga förmiddagstimmar. Har jag rätt eller har jag rätt?

8 kommentarer:

  1. Du har rätt, apselut! Du borde informerat honom om att bilskroten öppnar klockan tolv på vardagar! Jag är trött på morgonen, mitt på dagen när jag kommer hem från jobbet, tidig kväll och sen kväll... Jag borde ha fått jobb som säng/sofftestare i möbelbutiker :-)

    SvaraRadera
  2. Näe det borde passa sig.

    SvaraRadera
  3. Njae, efter nio tycker jag att det är skämfritt. Stackarn, han kanske hade suttit som på nålar sen klockan sex i morse.

    SvaraRadera
  4. Venus, skönt att det är fler som jag. Som är konstant trötta.

    Selma, tack för din förståelse.

    Cici, du har kommit längre i din kärringstatus än jag(?)och är därför redo för dagen vid nio. Jag jobbar på detta, men är inte där än...

    SvaraRadera
  5. Du behöver inte skämmas - kunde låtsats att du varit ute och sprungit och därför tog en dusch så dags. Själv ska jag ta min morgondusch nu kl 14,40 och jag är ändå hyfsat morgonpigg.

    Men jag håller med Cici att kl 10 är ganska skämfritt

    SvaraRadera
  6. På semestern ska man ta mej fasen få gå i morronrock hela dagen om man vill. Annars också förresten om man har lust med det. Och inte befinner sej på jobbet förstås.

    Jag njuter också av min semester just nu, och skäms inte det minsta över att gå och skrota länge på förmiddagarna :)

    SvaraRadera
  7. Efter 9 och före 21 är det lovligt att besöka och ringa....Däremellan vill jag allt varnas innan!!!!
    Som en äkta kärring så stiger jag upp i ottan och lägger mig så tidigt jag kan...annars orkar jag ju inte upp! Sommaren är ett stort problem för mig....ALLA ska vara uppe till mitt i natten och ligga halva dagen....Liknar ju ingenting!!!

    SvaraRadera
  8. Åh, Ingersord. Jag har så mycket att lära av dig.

    SvaraRadera