Detta är en bild av mitt inre

söndag 29 augusti 2010

Lön

Så kom lönen. Och det var ju skoj. Ett tag. Sedan skulle räkningarna betalas. Och sedan var lönen slut.

Kära döttrar! Bli inte akademiker. Gå icke på någon fånig högskola, läs inte på universitet. Du får rätt kasst betalt och har massa skulder hos CSN som du aldrig kommer kunna betala tillbaka. Om du har högskolepoäng så förväntas du också kunna en del saker och om du har otur så får du ett ansvarsfullt jobb. Det är besvärligt.

Skippa era drömmar om att bli veterinär och läkare, snälla! Kära nioåring, håll fast vid din ursprungliga plan som du gav uttryck för när du var i 3 årsåldern. Du skulle jobba i blomsteraffär, bli Charliebrandman (ingen vet fortfarande riktigt vad det betyder) och ha 40 barn. Om du minska barnantalet en aning bara så är resten av planen mycket bra!

Kära sjuåring! Du vill arbeta halvtid som läkare och halvtid som skräpplockare. Ägna dig i stället helhjärtat åt att plocka skräp. Du får vara utomhus mycket och har inga studieskulder. Lyd din mor. För en gångs skull.

Eller så ser ni till att vinna massa miljoner och då kan ni göra vad faen ni vill! Det sista rådet var nog det bästa.

11 kommentarer:

  1. Jag försöker övertala mina ungar att bli optiker och tandläkare...de är alltid överst i skattetoppen här!

    SvaraRadera
  2. Rörmokare är ett framtidsyrke där det dessutom finns massor med svarta pengar att tjäna (om man vill det)

    SvaraRadera
  3. Rörmokare får det bli! Elektriker börjar det också gå bra för nu har jag hört.

    SvaraRadera
  4. Optiker och tandläkare är bra. När man själv blir äldre kanske man kan få rabatt hos sina barn. Själv lär jag behöva gå en del både till optiker och tandläkare då..

    SvaraRadera
  5. Huvudsaken att de blir bra Kärringar, skulle jag vilja tillägga!!!

    SvaraRadera
  6. När det kommer till kritan lär du ha lite att säga till om och det vet man ju hur det går när föräldrarna ger råd.

    SvaraRadera
  7. Kan inte annat än att hålla med dig, ändå, tar min 20-åring, sina första studielån just i dagarna...
    Men hon är glad, och trivs på nya skolan :O)

    SvaraRadera
  8. Ha! Det där hade jag också tänkt blogga om! CSN helvetet som tar allt man har. Och ändå tjänar man inte mer än en outbildad. Najs.

    /Utbildad Bitterfitta

    SvaraRadera
  9. Man kan satsa på att bli prins oxå...

    SvaraRadera
  10. Och inte är det bra att vara egen företagarinna heller. Man sliter dygnet runt och får inte ens ta firmabilen (som är en lastbil) via affären och handla lite mjölk på vägen hem. Nejdå, det ska tas upp som en förmån. Ja, att vinna en massa miljoner är ett riktigt gott tips!

    SvaraRadera
  11. Yngste sonen hade en kompis när han var liten, vars mamma var läkare. Han tyckte att dom var så rika, fint hus, pool, två datorer osv. En dag kom han hem och berättade att han också ville bli sådär rik när han blev stor: - jag ska också GIFTA MEJ MED EN LÄKARE... Bra tänkt tycker jag.

    SvaraRadera