Detta är en bild av mitt inre

onsdag 4 augusti 2010

Sisyfos

Jag fick för mig att vara lite huslig. Rensade barnens garderober. Vinterkläder lades i papperskassar märkta med ordet "Vinterkläder". Det urväxta lades i papperskassar med texten "Ge Bort". Jag har ännu inte kommit så långt i min husliga utveckling så att jag lägger saker i kartonger och fina boxar.

Men till barnens avlagdamenroligtattsparaskolarbeten köpte jag varsin behändig  plastlåda. Som de kunde lägga just sådant i. Ordning och reda tänkte jag.


Idag upptäckte jag det. Mina papperskassar som jag prydligt radat upp i ett förråd låg huller om buller. Den yngsta dottern hade varit på jakt efter dockkläder, utklädningskläder och drabbats av förmodligen en euforiskrotaikassarkänsla. Den praktiska lådan till skolmaterial hade hon gjort om till docksäng.

Den äldsta dottern hade inspirerats av mitt ordningochreda skov och påbörjat en sortering i sin bokhylla. Det slutade med att hon tröttnade och allt hon inte visste vart hon skulle lägga hamnade i lådan för skolmaterial.

Så nu ger jag upp. Om jag inte dagligen ska behöva känna mig som en nära släkting till Sisyfos så är det lika bra att lägga ordningochredatanken helt åt sidan. Den dagen jag dör, gissa vad mycket saker barnen kommer att behöva sortera och slänga i mitt dödsbo. Rätt åt dem!


7 kommentarer:

  1. Jamen, kärringjobb (särskilt i hemmet) är ett typiskt sisyfosarbete.

    SvaraRadera
  2. Jag gillar inte heller sisyfosarbete men det mesta hemarbetet tillhör tyvärr den kategorin.

    SvaraRadera
  3. Ha ha, ja, rätt åt dom! Tyvärr kör jag "ordning-och-reda-lådor" ännu, har inte gett upp...ännu...

    SvaraRadera
  4. Kommer man till himmelen när man dör är det nog ordning och reda där och en plats för varje pryl att vila på.

    SvaraRadera
  5. Vi har nyss fräschat upp klädkammaren och den är nu så fin att jag inte vill förstöra den med att plocka in grejor där... så två veckor efter att den är klar är den fortfarande tom. Undrar hur jag ska fixa det här, jag är urdålig på att organisera. Sisyfos är mitt andranamn BTW.

    SvaraRadera
  6. Gör som jag, släng skitet ;)

    SvaraRadera