Detta är en bild av mitt inre

tisdag 24 augusti 2010

Barn..

..har nästan alla åsikter om. Hur många man ska ha, med vilken tidsintervall, amning och hur länge, uppfostran, mat, sömn o.s.v.

Det är inte alltid lätt att vara förälder. Kanske på ett sätt svårare i dag än förr. För både vi föräldrar och våra barn sköljs över med information om hur vi ska vara. Hela tiden.

Jag tror att de flesta föräldrar gör så gott de kan. Utifrån vad de själva har med sig i bagaget. Få föräldrar vill sina barn ont. Ibland misslyckas man ändå. För orken och tålamodet tryter.

Våld mot barn kan jag förstå i vissa sammanhang. Men aldrig förlåta eller ha överseende med. Våld mot barn skadar. Alltid.Alltid.

8 kommentarer:

  1. Lite nyfiken på i vilka sammanhang du kan förstå våld mot barn? (Jo, jag läste att du aldrig kan förlåta eller ha Överseende med det) Jag blev nyfiken bara..

    SvaraRadera
  2. Helt rätt...hoppas du läste mitt inlägg i går kväll.

    SvaraRadera
  3. Sant, det är skillnad på att förstå och att acceptera.

    SvaraRadera
  4. Det är ett stort ansvar att vara förälder och, precis som du skriver, dom alla flesta gör nog så gott dom kan...det tror jag nog. Jag kan och vet att det inte alltid är lätt att uppfostra och sätta gränser..men våld mot barn...där har jag ingen förståelse...abslolut noll-tolerans.

    SvaraRadera
  5. Att vara förälder är ett livslångt uppdrag.
    En stor gåva med stort ansvar.
    Att vara less, sur och arg är tillåten ibland, men att slå är inte det!!!
    Man får ta till andra bestraffningsmetoder.

    SvaraRadera
  6. Jesse, precis som Selma säger så är det skillnad på förståelse och acceptans. Jag kan förstå att om du blivit slagen som liten så är det så du gör mot dina egna barn, för du vet inte annat. Eller att en uttröttad frustrerad förälder ger sitt skrikande barn en örfil. Men trots det kan jag inte förlåta en sådan handling eller acceptera den.

    SvaraRadera
  7. Venus, läste ditt inlägg nu. Det ingår i en kärrings uppgift att ha åsikter om allt. Du är en av mina favoritkärringar.

    Anna, precis.

    Ingersord, så klokt så klokt. Att vara förälder är verkligen en gåva som man ska förvalta. Förvalta väl.

    SvaraRadera