Detta är en bild av mitt inre

torsdag 12 augusti 2010

Neanderthalare

Forskare har undersökt Neanderthalarnas genuppsättning. Och kommit fram till att Homo Sapiens i Asien och Europa (men inte i Afrika) bär på en del gener från just Neanderthalarna. Varför är jag inte förvånad? Med tanke på alla märkliga människor som finns. Neanderthalarna däremot hade inga gener från Homo Sapiens. Och är man en smula bevandrad i biologi förstår man vad det betyder. Och inte heller det är förvånande om man sett vad som sker på krogen kring stängningsdags.


Det roligaste med detta forskningsresultat är att "Grottbjörnens folk", denna otroligt dåliga bok, helt plötsligt inte är vilket tantsnusk som helst utan kan ses som en slags dokumentär roman! Otroligt men sant.

5 kommentarer:

  1. Haha, det ska jag säga nästa gång jag diskuterar djup litteratur med någon viktigpetter

    SvaraRadera
  2. Fanken vet om neanderthalarna är riktigt utdöda än. Den där boxaren till exempel, ryss tror jag han är, har vi någonsin fått veta varifrån han kommer?

    SvaraRadera
  3. Kan man säga att utvecklingen går framåt..???Eller är det bara upptäckterna som gör det!!?

    SvaraRadera
  4. *flinar* Läste aldrig grottbjörnens folk, den verkade så seg... Bra att du påminde mig om varför jag aldrig går på krogen ;-)

    SvaraRadera
  5. ja, det verkar som om kopulering skett i Levanten relativt direkt när Homo sapiens lämnade det afrikanska jungfrulandet.

    Det är ju även väl skelettalt belagt att neanderthalarna hade kraftfullare kroppsbyggnad vilket man ser i benen, samt större muskler, vilket man ser i benens muskelfästen.

    Det är således troligt att neanderthalarnas lemmar var större, vilket ju kan förklara förlustelserna:)

    SvaraRadera